Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen varit positiv. Inom andra krävs mer insatser.
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklingen övergår till fritidscykling på semestern.
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för fort utanför skolor, trots stor olycksrisk och minimal tidsvinst på högst tio sekunder. Elevernas uppdrag: Att skapa kreativa filmer som visar hur lite man hinner med på de onödiga sekunderna man sparar in på att trycka på gasen utanför en skola. Genom elevernas engagemang ska trafikmiljön utanför skolor nu bli tryggare.
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste också bli bättre på att föra dialog med cyklisterna. Det konstaterar NTF efter att nyligen ha vintercyklat tillsammans med erfarna cyklister och kommunalt ansvariga i tio svenska kommuner.
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När NTF nu presenterar mätresultat från tio kommuner så framgår att hastighetsefterlevnaden bland de som kör skyltade företagsbilar till och med är sämre än bland privatbilister. Andel hastighetsöverträdelser är dessutom högst på de sträckor där det borde vara som allra viktigast att hålla hastigheten, nämligen vid 40 km/tim.
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF har genomfört mätningar som visar att många ungdomar struntar i att använda bältet.
Bra, men inte tillräckligt. Det säger forskare vid VTI och NTF om förändringen av trafikförordningen för A-traktorer som regeringen nyligen beslutade om. Också körkortsutbildningen måste göras om, på flera punkter, föreslår de i en ny rapport.
Över 13 000 gående skadas årligen i trafiken och den vanligaste olyckstypen är halkolyckor vintertid. NTF arbetar för att minska antalet fallolyckor och har därför undersökt hur väl snöröjning och halkbekämpning utförs på kommunernas gångstråk. Resultatet visar att snöröjningen är otillräcklig vid nära hälften av observationerna.
Medelhastigheten på kommunala gator har minskat, men förarna behöver fortfarande bli bättre på att hålla hastigheterna, framför allt på gator med hastighetsgräns 40 km/tim. Det visar den årliga tätortsmätningen från NTF och VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.
Projektet Gå och cykla säkert till skolan är en fortsättning av ett delprojekt som NTF genomförde under 2018, Insatser för ökad och säker cykling bland barn och unga. Projektet har bidragit till uppfyllandet av de transportpolitiska målen genom att stötta skolor och föräldrar med pedagogiskt material om säker cykling, samt genom att NTF fört dialog med kommuner om säkra skolvägar. Syftet med projektet har varit att öka antalet barn som cyklar eller går till skolan samtidigt som antalet dödade och allvarligt skadade cyklister och gående minskar.
NTF i Skåne och Västmanland har under projektperioden 2019–2020 genomfört ett pilotprojekt där mellanstadieelever uppmuntrade förebilder i deras närhet att använda cykelhjälm. Syftet med projektet var att uppnå ökad cykelhjälmsanvändning genom att förmå vuxna att förstå hur betydelsefulla och viktiga de är, för exempelvis sina barnbarn eller barn, och att de därför måste skydda huvudet vid cykling.
Det går för fort på genomfartsgator i tätort enligt NTF:s årliga nationella mätning. Mer än var tredje bilist kör för fort, framför allt på gator med hastighetsbegränsning 40 km/tim där mer än hälften överskrider skyltad hastighet. Trafikanterna behöver en ökad förståelse för riskerna med att köra för fort samtidigt som kommunerna behöver skapa fler gator som upplevs som gator för låga hastigheter.
Syftet med föreliggande studie är att följa upp förändringar av trafikanternas hastighetsval och hastighetsefterlevnad på det kommunala huvudvägnätet i tätort. År 2012 var startår för mätserien och under 2019 genomfördes den sjunde uppföljande mätningen. Enbart det kommunala huvudvägnätet med hastighetsgränser 40–70 km/tim studerades. Mätningarna genomfördes under september månad på 23 orter i Sverige.
Projektet ”Elrullstol i trafiken” är finansierat av Allmänna arvsfonden och genomförs i samarbete med Hjärnskadeförbundet Hjärnkraft, Personskadeförbundet RTP, SKPF Pensionärerna, Sveriges arbetsterapeuter samt Sveriges kommuner och regioners hjälpmedelsnätverk. Det övergripande syftet med studien har varit att få fram kunskap som kan bidra till att antalet skadade och omkomna i elrullstolsrelaterade trafikolyckor minskar trots att antalet elrullstolar och elskotrar i trafiken ökar.
Flera synförmågor tenderar att försämras med ökad ålder. Trots detta kontrolleras synförmågan i Sverige endast i samband med ansökan om körkortstillstånd. Denna studie genomfördes med syftet att undersöka synens påverkan på körförmåga, oavsett ålder.
Trafiken i skolan – ett digitalt lärarstöd om trafik och trafiksäkerhet. Trafikeniskolan.se är en hemsida med lärarstöd för grundskolan, finansierad av Trafikförsäkringsföreningen. Sidan är gratis för alla att använda och vänder sig i första hand till lärare i grundskolan. Kopplingen till läroplan och kursplaner är central för innehållet.
Trafiksäkerhetsorganisationen NTF har tillsammans med Stora Holm Trafikövningsplats genomfört en riskutbildning för yrkesförare av tunga fordon. Totalt deltog 22 förare från fyra olika företag i Göteborgstrakten under två lördagar i oktober 2019. Utbildningen pågick under en heldag och innehöll både teoretiska och praktiska moment. Ingående områden var hastighet, trötthet, distraktion, stress, bältesanvändning, förarbeteende, säkerhetskultur med mera. I de praktiska momenten, bland annat på halkbana, fick förarna uppleva hastighetens betydelse genom olika övningar. Egen körning varvades med demonstrationer/ experiment och mellan övningarna fick kursdeltagarna reflektera och diskutera sina upplevelser. Riskutbildningen avslutades med en längre diskussion i grupp.
I två dagar står Sverige värd för världens tredje globala trafiksäkerhetskonferens på ministernivå. Där hoppas man besluta att det mål som Sverige antog nationellt igår om att halvera antalet dödade och allvarligt skadade i trafiken fram till 2030 även ska komma att gälla globalt. Under många år var Sverige världens trafiksäkraste land. Mycket tack vare ett systematiskt arbete med Nollvisionen som ledstjärna. Så är inte fallet idag. NTF tillsammans med andra icke statliga organisationer världen över uppmanar nu Sveriges och världens regeringar att visa handlingskraft.
NTF har observerat vinterväghållning och barmarksunderhåll på gång- och cykelvägar i sex kommuner med minst 40 000 invånare och sex kommuner med ungefär 20 000 invånare. Kommunerna har varit spridda över hela landet. Även en inventering gällande utformning har utförts. Observationer och inventering har genomförts på två prioriterade gång- och cykelvägar av olika karaktär i respektive kommun. Observationerna har skett vid en specifik väderhändelse i form av snö eller regn i januari, februari och mars. Under april/maj kartlades när grusupptagningen skedde. I maj och juni undersöktes barmarksunderhållet en gång per månad. Bedömning har gjorts utifrån den specifika kommunens egna standardkrav för god kvalitet av underhåll för gång- och cykelvägar.
NTF ska alltid ha relevant information om produkter och tjänster inom trafiksäkerhetsområdet. Hemsidan ska ha information som hjälper konsumenterna i sina trafiksäkerhetsval och vara den självklara plattformen för dessa frågor.
Syftet med projektet är att förtroendevalda i kommunala nämnder som hanterar trafik/trafiksäkerhetsfrågor får bättre kunskap om Nollvisionen så att de i sina framtida beslut ännu bättre kan tillmötesgå kraven på trafiksäkerhet. På så sätt ökar förutsättningarna för att antalet skadade och dödade trafikanter minskar.
NTF fortsätter att utföra mätningar och observationer i trafiken inom ett antal områden i hela landet. Syftet med projektet är att ge en övergripande bild av status inom områdena bältesanvändning, användandet av cykel- och mopedhjälm samt hastighetsefterlevnad på det kommunala vägnätet.